EMI szűrő tervezése elektronikus kormányszervó kapcsolási zajának elnyomására
Bódis-Szomorú, András (2004) EMI szűrő tervezése elektronikus kormányszervó kapcsolási zajának elnyomására. -, Budapest.
Text
Bodis_Szomoru_Andras_tdk_onlab_edition.pdf - Published Version Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
|
Text
Bodis_Szomoru_Andras_onlab2_ppt.pdf - Presentation Restricted to Registered users only Download (932kB) | Request a copy |
Abstract
A szervókormány a kormányzás erőszükségletét lecsökkentő szerkezet, amely valamilyen formában a motor energiáját hasznosítja, elsősorban kényelmi funkciót lát el. A legkorszerűbb szervók tisztán elektromos működésűek: ez esetben vagy lineáris, vagy forgó villanymotor szolgáltatja a rásegítő erőt, melynek nagyságát digitális szabályozó-jelfeldolgozó elektronika határozza meg a kormányra ható, kézzel kifejtett erő és egyéb paraméterek függvényében. A korszerű szervókban a villanymotort közvetlenül nagy teljesítményű kapcsolóüzemű teljesítményelektronika hajtja. A motor jelentős teljesítményfelvétele miatt előtérbe kerül az elektromágneses kompatibilitás (EMC) kérdése, ami két fő területet ölel fel: immunitás és emisszió. Dolgozatom az emisszió kérdéskörével foglalkozik. A teljesítményelektronika kapcsolásai impulzus-szerű áramfelvételt idéznek elő az akkumulátor felől, amelyre az induktív elemek miatt további lengések szuperponálódhatnak. Ezeket a zavarokat nem szabad kijuttatnunk a jármű más elektronikáit is tápláló közös egyenáramú hálózatra. Ehhez valamilyen, az elvárásainknak megfelelő, de ugyan akkor kis méretű, olcsó analóg szűrőelektronikát kell a rendszerbe iktatni. Ez az eszköz az ún. EMI (ElektroMágneses Interferencia) szűrő. A fejlesztés során analízis és numerikus szimuláció útján egyaránt megközelítettem a problémát, amelyek eredményeit a tervezett szűrőáramkör és alkotóelemeinek mérésével igyekeztem verifikálni. A numerikus vizsgálatot a PSpice szimulációs programmal végeztem. A szimulációt az teszi szükségessé, hogy az üzemelés körülményei között az elemek nemideális jellege fokozottan érvényesül. Tanulmányomban kitérek a lehetséges zavartípusok jellemzésére, az alkalmazható és alkalmazandó zavarszűrő fokozatok topológájára, működési elvére, továbbá a legfontosabb nemlineáris részegységgel, a vasmaggal szemben támasztott követelményeket, annak kiválasztása során felhasznált elveket, a szimulációjára és a mérésére használt módszereket. A tanulmány azt igyekszik megalapozni, hogy az eredményezett áramkör akár változatlanul, akár a dolgozatban rögzített elvek alapján az esetleges újonnan megjelenő igényekhez igazítva a teljes szervorendszerrel együtt juthasson el a gyártás szintjére.
Item Type: | Book (edited) |
---|---|
Subjects: | Q Science > QA Mathematics and Computer Science > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány |
Depositing User: | András Bódis-Szomorú |
Date Deposited: | 11 Dec 2012 15:26 |
Last Modified: | 11 Dec 2012 15:26 |
URI: | https://eprints.sztaki.hu/id/eprint/4377 |
Update Item |